دَرِ مهر(آتشکده)

در بینش اشوزرتشت خداوند را باید در روشنایی جستجو کرد.درِمهر محل نور ونماد اجاق خانواده ،شهر یا کشور است.درِمهر محل پیمان دو دلد

دَرِ مهر(آتشکده)

در بینش اشوزرتشت خداوند را باید در روشنایی جستجو کرد.درِمهر محل نور ونماد اجاق خانواده ،شهر یا کشور است.درِمهر محل پیمان دو دلد

زیبایی های طبیعت ایران

در این قسمت عکس هایی از نقاط دیدنی ایران به طور درهم!!!! آورده شده. البته شما هم می تونین به این شلوغ بازار اضافه کنین... برای دیدن عکس روی نام هر کدام کلیک کنید.

ماسوله - ماسوله 2-

غار شیرین و فرهاد ارومیه- سیدک

جاده چالوس شهرستانک - چالوس نمک آبرود - جاده چالوس هفت برادران

یک عکس زیبا از  عباس آباد- روستای پرچور عکس از اشکان رجبی

مشهد اخلمد -

سردشت آبشار شلماش -

آبشار سمیرم -

سپیدان آبشار مارگون -

آبشارهای شوشتر - همدان

سراب گیان - تکاب کوه زندان - تخت سلیمان - اورامانات - اورامانات پیر شالیزار - غار علیصدر  - غار کتله خور - کوه دماوند - گچسر باغ لاله - قشم دره ستاره ها - یزد کوه عقاب - سبلان دامنه کوه - سبلان کوه عقاب - بیجار کوه حمزه عرب - زنجان دریاچه تهم - جاده چالوس خوزنکلا - نور لاویج - پل ورسک - ایلام دریاچه سد ایلام - کرمانشاه سراب بیستون - خرم آباد سپید دشت - ارومیه دریاچه ارومیه - فشم آب نیک - قزوین دریاچه اوان - آستارا جنگل لاتون - کاشان نشلج - کاشان جوشقان - کردستان زرینه رود - سیروان پالنگان یا پلنگان -

با سپاس ازhttp://tici.blogfa.com

فــــــــــانوس تنهــــــــــا

نشود فاش کسی آن چه میان من و توست

تا اشارات نظر ، نامه رسان من و توست

گوش کن ، با لب خا موش سخن می گویم

پاسخ گو به نگاهی که زبان من و توست

روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید

حالیا چشم جهانی نگران من و توست

گو بهار دل و جان باش و خزان باش ، ارنه

ای بسا باغ  و بهاران که خزان من و توست

این همه قصّه ی فردوس و تمنّای بهشت

گفت و گویی و خیالی ز جهان من و توست

نقش ما گو ننگارند به دیباچه ی عقل

هر کجا نامه ی عشق است ، نشان من و توست

سایه ! ز آتشکده ی ماست فروغ مه و مهر

وه ازین آتش روشن که به جان من وتوست


عشق ما نیازمند رهایی است نه تصاحب

در راه خویش ایثار باید نه انجام وظیفه

فروغ فرخ زاد

آموزش طراحی سایت

» آموزش طراحی سایت آموزش HTML اصول طراحی سایت آموزش SEO آموزش CSS آموزش Java Script آموزش طراحی UI مقالات وب آموزش Wordpress

با سپاس ازhttp://www.zabet.ir/webdesign/

آتشکده روستای صخره ای میمند شهر بابک در کرمان



http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/33835997.jpg

یزد عروس کویر


یزد واژه‌ای باستانی است که ریشه در «یشت» (Yast) یا «یزت» (Yazt) و «یسن» (Yasn) به معنای ستایش، نیایش، پرستش، ایزد و ... دارد. یکی از فصول پنج گانه اوستا هم به یکی از این نام ها یعنی «یشت» خوانده شده است.
در پاره‌ای از متون قدیمی، یزد را :دارالعباد« نیز گفته اند. »احمد کاتب" مورخ یزدی قرن نهم هجری قمری نوشته است که :
«در سال ۵۰۴ هجری قمری ملکشاه سلجوقی حکومت یزد را به »علاء الدوله کالنجار« واگذار کرد و آن را »دارالعباده" نامید.
نگاهی به تاریخ کهن یزد پیش از اسلام استان یزد از سرزمین های کهن و تاریخی ایران زمین است. در بعضی از منابع،«یزد» را به ضحاک و اسکندر مقدونی و «ابرکوه» را به ابراهیم پیامبر نسبت داده اند.
این بیانگر قدمت و دیرینگی پیشینه تاریخی و فرهنگی مردم این دیار است. مجموعه آثار باستانی پراکنده موجود در این استان نیز، به سهم خود مبین این پیشینه تاریخی است.
باغ دولت آباد در سال ۱۱۶۰ هجری قمری ساخته شد آثاری چون دست افزارهای سنگی بدست آمده در دره‌های شیرکوه، نگاره‌های روی تخته سنگ کوه ارنان، تکه سفال های منقوش نارین قلعه میبد - متعلق به دوره ایلامی، غارهای استان و آثار معماری و شهر سازی باستانی و ... نشان می‌‌دهد مدنیت یزد، در چهار کانون باستانی «مهریز و فهرج»، «یزد»، «رستاق و میبد» و «اردکان» متمرکز بوده است. پژوهشگران این منطقه را که در مسیر شاه راهای باستانی «ری - کرمان» و «پارس - خراسان» قرار داشت، جزو سرزمین های دور دست ماده ها شمرده اند.
این منطقه در نیمه هزاره نخست پیش از میلاد، در سرنوشت سیاسی اتحادیه‌های قبایل ماد سهم به سزایی داشت. در آن موقع یزد در یک چهار راه منطقه‌ای قرار داشت و نقش مرزبانی ایالت ها و نگهبانی راه‌های بسیاری که به چهار سوی ایران می‌‌رفت را ایفا می‌‌کرد.
بی گمان منطقه یزد در دوران هخامنشی دارای راه‌های بزرگ ونیز تاسیسات راهداری و مراکز پستی و چاپاری بوده، زیرا علاوه بر راه‌های شناخته شده باستانی، راه‌های دیگری را از روی مدارک پیشین باز یافته‌اند که در آن روزگار، به مراکز اقتصادی و فرهنگی ایران باستان می‌‌پیوست.منطقه یزد در دوره ساسانی به ویژه در روزگار «قباد انوشیروان» و «یزدگرد اول» از جایگاه اجتماعی و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار و به عمران و آبادی آن توجه بسیار شده بود.
آب انبار با شش بادگیر علاوه بر این، وجود پاره‌ای از یادمانهای کهن دینی در این منطقه، نشان می‌‌دهد که پیش از فراگیر شدن آئین «نوزرتشتی» ساسانی، ادیان باستانی ایرانی دیگری در این سرزمین رواج داشته اند. از این میان می‌‌توان به آیین های «مهرپرستی» و «نیایش آناهیتا» اشاره کرد. همچنین برخی دیگر از نمادهای باستانی به ویژه چند نیایشگاه کهن «الهه آناهیتا» مانند «پارس بانو»، «پیر سبز»، «پیر نارکی» و ... که از دیر باز در این مناطق پایدار بوده، نشانگر این مطلب است. از نشانه‌های گویا و مبین تاریخ دیرین یزد، «سرو پنج هزار ساله» ابرکوه، کشف آثار تمدن ماقب تاریخ در «غربالبیز» مهریز و کشف سکه‌های مربوط به زمان «پوراندخت ساسانی» است که در میبد ضرب شده اند.

آثـــار تـاریخی و جـاهای دیــدنی


این استان با پیشینه‌ی کهن و باستانی خود ، فرهنگ کهن و موقعیت جغرافیایی مرکزی آن ، آثار و بناهای تاریخی باشکوه و درخشانی از دوره‌های پیش و پس از اسلام را در خود جا داده است چون: زندان اسکندر که بنای آن به دوره‌ی اسکندر مقدونی می‌رسد ، باغ‌های دولت آباد و... باشکوه‌ترین آن‌ها که دیرینه‌ای کهن دارد ، آتشکده‌ی یزدان است که آتش مقدس آتشگاه پارس،حدود 700 سال است در آن روشن است.


استان یزد بزرگترین کانون زرتشتیان ایران می‌باشد و حدود 1300 سال است که جایگاه بیشتر زرتشتیان بوده و همواره سرزمین مقدس برای آنان به شمار می‌آید. جشن‌های و آیین‌های زرتشتیان در این آتشکده انجام می‌شودکه باشکوه‌ترین آن‌ها جشن نوروز و مهرگان و سده و زادروز زرتشت است.
یزد از شهرهای بسیار کهن ایران زمین است. یزد سده‌ها پیش از اسلام وجود داشته و در روزگار باستانی ایساتیس خوانده می‌شد.
مردم شهر در دوران اسلامی جزیه می‌داده‌اند وبه همین جهت است که آیین زرتشتی در آن‌جا نگاه داشته شده است.
شهر یزد در ادبیات ایران ، شهرت زندان سکندر یافته است.در کتاب‌های پهلوی، بانی یزد را اردشیر پاپکان(بابکان) نوشته‌اند.(2)
آتشکده زرتشتیان: بنای آن مشهور به آتشورهرام یزد،در آبان‌ماه سال 1313 و با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند با نظارت ارباب جمشید به امانت ساخته شد. بنا به روایتی آتش موجود در این آتشکده که زرتشتیان آن را آتش ورهرام می‌نامند، حدود 1515 سال پیش،از آتشکده ناهید پارس به این مکان آورده شده است.

پاسخ با نقل قول

با سپاس ازhttp://forum.patoghu.com